نکات مهم معامله گری طلا

 

طلا یکی از ارزشمند‌ترین کامودیتی‌های جهان است و به علت کاربردی که در ارز و جواهرات در طول تاریخ داشته است، همواره به عنوان یک دارایی امن مورد توجه بوده است.

در این مقاله درمی‌یابید که طلا برای چه چیزی استفاده می‌شود، تاریخچه بازارها و نحوه عملکرد آن‌ها چگونه است، چه چیزی بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد و انواع روش‌های معامله اونس طلا چگونه است؟

طلا چیست و چه کاربردی دارد؟

طلا به دلیل رنگ جذاب، قابلیت شکل‌پذیری و کمیاب بودن آن یک فلز ارزشمند به حساب می‌آید و در طول تاریخ مورد توجه بوده است. طلا در صنایعی از جمله: وسایل الکترونیکی و کامپیوتری کاربرد دارد ولی محبوبیت همیشگی آن در ساخت جواهرات و زیورالات می‌باشد. طلا به دلیل تمایل به حفظ یا افزایش ارزش خود در دوره‌های متلاطم بازار، همیشه به عنوان ابزار پولی و همچنین به عنوان دارایی امن مورد استفاده قرار گرفته است. هر اونس طلا معادل ۳۱٫۱۰۳۴۷۶۸ گرم است که بطور گسترده، طلا بر اساس هر اونس معامله می‌شود.

تاریخچه طلا و استفاده از آن به عنوان دارایی

برای هزاران سال، انسان‌ها ارزش بالایی برای طلا قائل شده‌اند. طلا نمایانگر واحد پولی بسیاری از تمدن‌های مشهور جهان مانند امپراطوری مصر باستان و روم بوده است. در دوران اخیر نیز (از اواخر قرن ۱۹ تا شروع جنگ جهانی اول) ارزش ارزها با مقدار مشخصی طلا برابری داشته است.

پس از پایان جنگ جهانی دوم، اغلب اقتصاد‌های بزرگ دنیا در یک سیستم مالی مبتنی بر قیمت طلای عمل می‌کردند که به دلار امریکا گره خورده بود. این موضوع در سال ۱۹۷۱ زمانی پایان پذیرفت که ایالات متحده تصمیم بر توقف تراز دلار با کامودیتی‌ها کرد.

در حالی که این فلز ارزشمند دیگر به عنوان یک ارز رسمی شناخته نمی‌شود، ولی قیمت آن همچنان تاثیر بالایی در بازارهای مالی و اقتصاد‌های جهانی دارد.

چه چیزی بر قیمت اونس طلا تاثیر می‌گذارد‌؟

عوامل تاثیر گذار بر قیمت طلا عبارتند از‌: ثبات، عرضه و تقاضا، تصمیمات بانک‌های مرکزی و حجم معاملات از طریق‌ ETFها

  • ثبات:

طلا به عنوانِ ابزارِ مالیِ زیر بناییِ ارزهای جهان یک دارایی نسبتا مطمئن درنظر گرفته می‌شود. قیمت طلا در مواقع ناپایدار افزایش می‌یابد زیرا دولت‌ها و سرمایه‌گذاران به عنوان یک محافظ در برابر عدم اطمینان به آن متوسل می شوند. بالعکس، قیمت طلا معمولاً در مواقع پایدار کاهش می‌یابد، زیرا راه‌های سرمایه‌گذاری پر‌ریسک و بالقوه با سودآوری بیشتر، عملی می‌شوند.

  • عرضه و تقاضا:

مانند بیشتر دارایی‌های موجود در بازار آزاد، تقاضای بیش از حد برای طلا ( به عنوان مثال برای ساخت جواهرات و یا تولید برخی از وسایل پزشکی، صنعتی و فناوری) قیمت طلا را افزایش می‌دهد، (با فرض اینکه عرضه طلا ثابت است). از طرف دیگر کم شدن تقاضا تاثیر معکوس بر ارزش طلا دارد و قیمت آن را پایین می‌آورد، (با فرض ثابت بودن میزان عرضه).

  • بانک‌های مرکزی:

بسیاری از ذخایر طلای جهان توسط بانک‌های مرکزی در کشور‌های پیشرفته مانند اروپا و آمریکا شمالی کنترل می‌شوند. در نتیجه این بانک‌ها دارای قدرت زیادی در قیمت‌گذاری طلا هستند. اگر این بانک‌ها مقدار طلای خود را به طور ناگهانی (حتی به مقدار کم) افزایش و یا کاهش دهند، می‌تواند تاثیر زیادی بر ارزش طلا داشته باشد.‌ بنابراین بانک‌های مرکزی خود را به یک تعهد مشترک (‌هرچند غیر رسمی‌) برای جلوگیری از فروش گسترده که می‌تواند بازار‌های جهانی را بی‌ثبات کند‌، متعهد می‌دانند.

  • ETFs

علی‌رغم اینکه انتظار می‌رود صندوق‌های قابل معامله (ETF) بیشتر از آنکه بر ارزش طلا تاثیر بگذارند، قیمت آن را منعکس ‌می‌کنند، خیلی از‌ EFT های بزرگ مقدار مشخصی طلای فیزیکی در اختیار دارند. در نتیجه ورودی و خروجی‌های حاصل از چنین EFT هایی می‌تواند با تغییر در عرضه و تقاضای فیزیکی طلا در بازار، قیمت آن را تحت تاثیر قرار دهد.

چگونه طلا بر قیمت ارزها تاثیر می‌گذارد ؟

وقتی صحبت از رابطه طلا با ارز‌ها می‌شود، همبستگی آن با دلار آمریکا نکته اصلی صحبت است زیرا دلار امریکا همواره معیار قیمت‌گذاری طلاست. هنگامی که ارزش دلار امریکا بالا برود، قیمت خرید طلا برای سایر کشور‌ها گران‌تر می‌شود. این موضوع در نهایت باعث کاهش تقاضا می‌شود و به همین دلیل است که به طور کلی رابطه معکوسی بین دلار امریکا و قیمت طلا وجود دارد‌.

علاوه بر این موضوع، هنگامی که دلار آمریکا شروع به از دست دادن ارزش خود می‌کند، سرمایه‌گذاران طلا را به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن درنظر می‌گیرند که این موضوع به افزایش قیمت طلا کمک می‌کند.

علاوه بر این، ارزش طلا با ارزش واردات و صادرات یک کشور مرتبط است. کشورهایی که طلا صادر می‌کنند یا به ذخایر طلا دسترسی دارند، با افزایش قیمت طلا، به دلیل افزایش ارزش کل صادرات کشور، شاهد تقویت ارزهای خود خواهند بود.

چگونه می‌توان اونس طلا را معامله کرد؟

چندین روش برای معامله طلا وجود دارد‌. می‌توان آن را به عنوان یک دارایی فیزیکی خریداری کرد، یا با استفاده از معاملات آتی و آپشن در بازار کالاها معامله کرد و یا از طریق صندوق قابل معامله در بورس یا ETF معامله کرد.

دلایل معامله طلا

معامله‌گران به دلایل زیر طلا را معامله می‌کنند‌:

  • یک سرمایه امن در مواقع تلاطم اقتصادی است، در واقع طلا ارزش خود را حفظ می‌کند‌ و در طول زمان بهای آن افزایش می‌یابد.
  • سرمایه‌گذاری در مواقعی که دلار آمریکا ضعیف می‌شود و محافظت در برابر تورم.
  • برای ایجاد پورتفو متنوعی از کامودیتی‌ها، سهام، اوراق قرضه و غیره.

مهمترین نکات مربوط به معامله اونس طلا

تعداد کمی از بازارهای دنیا، جذابیت و جاذبه تاریخی بازار طلا را دارند. در حالی که امروزه معامله‌گران گزینه‌های متعددی برای معامله دارند، از جمله ارزهای مختلف یا انواع دارایی‌ها یا مکان‌های مختلف، طلا از دیرباز به عنوان ابزاری جهت ذخیره ارزش بوده است که تقریباً از زمانی که انسان‌ها با یکدیگر معامله می‌کرده‌اند، علاقه سفته‌بازان  را برانگیخته است. در این مقاله، با بررسی استراتژی‌ها، نکات و تاکتیک‌های معامله طلا، کمی در این موضوع دقیق‌تر می‌شویم.

 احتمالاً یکی از جنبه‌های بارز طلا، به ویژه در دراز‌مدت، رفتار چرخه‌ای آن است که به‌طور معمول برای این فلز ایجاد می‌شود و این پدیده جدیدی نیست. از آنجا که بازارها خود رفتار چرخه‌ای (ادواری) دارند (چرخه رونق و رکود)، طلا معمولا مشابه یکی از بازارها حرکت می‌کند، اگرچه ممکن است در همان لحظه، زمان‌بندی رفتار طلا با بازارهای دیگر متفاوت باشد. با نگاهی به قیمت طلا در ۴۵ سال گذشته، این امر کمی واضح‌تر می‌شود. در نمودار زیر، روندها و محدوده‌های رنج با کادرهای آبی و خاکستری مشخص شده‌اند و این ما را به نکته شماره یک می‌رساند:

نکته شماره ۱ معامله طلا : با شرایط فعلی سازگار شوید

 نکته مهم در اینجا اهمیت تطبیق با شرایط بازار است: زیرا اگر یک معامله‌گر روند با رویکرد معمول خود اقدام به معامله طلا کند درحالی که بازارهای طلا در محدوده رنج قرار دارند، به احتمال زیاد نتایج نامطلوبی را مشاهده می‌کند. اگر بازارهای طلا بعد از یک جهش به وضعیت میانگین بازگردند و وارد محدوده رنج شده باشند، معامله‌گر به احتمال زیاد باید با رویکردی مبتنی بر معامله در محدوده رنج اقدام به معامله کند. اما، هنگامی که بازارهای طلا روند رو به رشدی را تجربه می‌کنند، مانند نمونه در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ یا ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۰، معامله‌گران باید از استراتژی‌های مبتنی بر روند برای انطباق با شرایط استفاده کنند.

کته شماره ۲ معامله طلا : دلار آمریکا را زیر نظر داشته باشید

 دلار آمریکا در تعدادی از بازارها معامله می‌شود، اما در بزرگترین مبادلات، طلا در برابر دلار آمریکا معامله می‌شود. در حقیقت، یک معادله رایج در بسترهای CFD برای قیمت طلا نماد “XAUUSD” می‌باشد. نماد شیمیایی طلا در جدول تناوبی عناصر “AU” است و در مقابل آن دلار آمریکا است که نشان می‌دهد چگونه طلا بر حسب دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود.

 این بدان معناست که، اگر همه عوامل برابر باشند و طلا هیچ حرکتی نکرده باشد اما ارزش دلار افزایش یافته باشد، قیمت طلا می‌تواند کاهش یابد. زیرا در تابع بالا، اگر مقدار مخرج یا USD ارزش خود را افزایش ‌دهد در نتیجه ارزش کسر XAU/USD به طور کلی کاهش می‌یابد.

 بنابراین، طلا رابطه‌ای معکوس با دلار آمریکا نشان می‌دهد. این موضوع برای همه زمان‌ها صادق نیست، سناریوهایی وجود دارد که نشان می‌دهد ارزش طلا و دلار باهم افزایش می‌یابد، اگرچه از نظر تاریخی تا حدی نادر هستند.

 در نمودار زیر، این همبستگی در قسمت پایین تصویر مشخص شده است. مقادیر بالای خط صفر نشان‌دهنده همبستگی مثبت است که باز هم تا حدودی نادر است اما بی سابقه نیست. مقادیر زیر صفر همبستگی معکوس را نشان می‌دهد، همچنین مقدار ۱- یک رابطه معکوس کامل را نشان می‌دهد.

این موضوع را نیز باید در نظر داشت که از آنجا که بازده واقعی اوراق قرضه دولتی آمریکا نسبت مستقیم با قدرت دلار آمریکا دارد، طلا با بازده اوراق آمریکا رابطه معکوس بسیار قدرتمندی دارد بنابراین با پیگیری جریانات نقدی به سمت اوراق و بازده اوراق نیز می‌توان روند طلا را پیش‌بینی کرد.

نکته ۳ معامله طلا: تایم فریم خود را بشناسید

در نمودارهای بالا ما با استفاده از تایم فریم ماهانه تصویر بزرگتری از قیمت طلا را مشاهده می‌کنیم. اما این شرایط و تغییرات بازار نیز می‌تواند در کوتاه مدت اتفاق بیفتد و برای معامله‌گران مهم است که نوعی چارچوب منسجم برای تجزیه و تحلیل خود داشته باشند تا بتوانند استراتژی‌های خود را به نحو مطلوب اجرا نمایند.

 معامله‌گران باید بازارها را از چندین تایم فریم تحلیل کنند. نمودار جامع ماهیانه فوق می‌تواند برای دیدن تصویر بزرگتر مفید باشد، اما برای انجام ستاپ معاملاتی و اجرای‌ استراتژی‌ها، نیاز است معامله‌گران به بازه‌های زمانی کوتاه‌تری نگاه کنند.

 در نمودار بالا، کادر آبی در سمت راست نمودار، روندی را نشان می‌دهد که در حال حاضر کمی بیش از دو سال است که ادامه دارد. اما با نگاهی به نمودار روزانه کوتاه‌مدت زیر که جزيیات سرمایه‌‌گذاری دو ساله روی طلا را دقیق‌تر نشان می‌دهد درمی‌یابیم که قیمت طلا در تمام مدت روند رو به رشدی نداشته است. در حقیقت، همان رابطه روند و محدوده رنج در درون این روند طولانی‌مدت نیز ظاهر شده است.

 این امر برای معامله‌گران هنگام تنظیم استراتژی مهم است زیرا برای کسانی که به دنبال معامله روند هستند، منتظر ماندن برای اینکه نمودار ماهانه نقطه ورود مناسب را نشان دهد ممکن است خیلی دیر باشد. در نمودار زیر، همان کادر آبی گسترش یافته است تا بتوانیم نگاهی دقیق‌تر به روند داشته باشیم. اما این بار، ما کادرهای سبز را در روندهای کوتاه‌مدت و کادرهای خاکستری را در محدوده رنج یا اصلاحی اضافه کرده‌ایم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر