نکات مهم در معامله نقره

 



قره به عنوان یک کامودیتی برای معامله‌

نقره یک کامودیتی بسیار پرطرفدار با کاربرد گسترده در جواهرات و لوازم الکترونیکی است. با‌اینکه به اندازه طلا کمیاب یا محبوب نیست، اما همچنان یکی از ارزشمندترین فلزات جهان و یکی از کامودیتی‌هایی است که مورد معامله قرار می‌گیرد.  در این مقاله درمی‌یابیم که نقره برای چه مواردی استفاده می‌شود، تاریخچه بازار و نحوه عملکرد آن چگونه است، چه عواملی بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد و نهایتا با استراتژی‌ها و نکات مربوط به معامله‌ی این فلز ارزشمند آشنا خواهیم شد.

نقره چیست و برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

نقره یک فلز گران‌بها است که در جواهرات استفاده می‌شود و همچنین کاربردهای صنعتی در ظروف نقره‌ و لوازم الکترونیکی دارد. سرمایه‌گذاران می‌توانند نقره را به صورت شمش و سکه خریداری کنند و یا نقره را به صورت لحظه‌ای در بازارهای نقد معامله کنند. اگرچه نماد شیمیایی آن Ag است، اما در بازارهای مالی با نماد مبادله ارزی آن، یعنی XAG شناخته می‌شود.

‌از نمودار قیمت نقره می‌توان به عنوان شاخص سلامت اقتصادی استفاده کرد و قیمت لحظه‌ای نقره می‌تواند به پیش‌بینی حرکت قیمت در طیف وسیعی از بازارهای مالی از جمله کامودیتی‌های اصلی، جفت ارزها و سهام کمک کند.

تاریخچه نقره به عنوان کلاس دارایی

تاریخچه نقره به عنوان یک دارایی را می‌توان هزاران سال قبل، زمانی که اولین فعالیت معدنی در ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ثبت شد، جستجو کرد. با افزایش محبوبیت نقره، عملیات معدن در سراسر جهان گسترش یافت و مصارف و ارزش نقره چندین برابر شد. در پایان قرن نوزدهم، ۱۲۰ میلیون اونس تروا (وزنی برابر ۳۷۰۰ تن) در سال جهت تأمین تقاضا برای این فلز گران‌بها تولید می‌شد.

 قیمت لحظه‌ای نقره تا دهه ۱۹۷۰ هرگز ثبت نشده بود تا اینکه اولین بار با قیمت ۱.۸۰ دلار برای هر اونس تروا قیمت گذاری شد. ارزش نقره در اوایل دهه ۱۹۸۰ به ۳۶ دلار رسید، اما خیلی زود به زیر ۱۰ دلار بازگشت، و بیش از دو دهه در آن قیمت باقی ماند. بازار نقره پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸، به بالاترین حد قابل توجه رسید، که قیمت آن تقریباً دو برابر شد و به ۲۰ دلار رسید. اما کمی بعد دوباره سقوط کرد. بالاترین قیمت تاریخی نقره در سال ۲۰۱۱ به بیش از ۵۰ دلار در هر اونس رسید.

نمودار زیر حرکت قیمت نقره را که پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ در طول چند سال آشفته بود، نشان می‌دهد.

چه عواملی بر قیمت نقره تاثیر می‌گذارند؟

عوامل اصلی موثر بر قیمت نقره شامل عرضه و تقاضا، اقتصاد جهانی و نسبت طلا به نقره است.

 عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا، مانند همه کامودیتی‌ها، تأثیر عمده‌ای بر قیمت نقره دارد. به طور متوسط ​​سالانه ۲۷۰۰۰ تن نقره در سراسر جهان استخراج می‌شود و چین، مکزیک و پرو از نظر تولید پیشتاز هستند. کشورهای واردکننده بزرگ مانند ایالات متحده، انگلیس و هند می‌توانند تا ۲۹۰۰۰ تن نقره در سال تقاضا کنند. هرگونه افزایش، کاهش یا عدم تعادل در عرضه و تقاضا ممکن است باعث ایجاد حرکت در بازار نقره شود.

اگرچه همه دارایی‌ها تابعی از عرضه و تقاضا هستند، اما فلزات گران‌بها اغلب به دلیل عرضه محدود، همواره تقاضای زیادی دارند.  با این حال، تقاضای نقره تا حد زیادی به کاربرد صنعتی آن نسبت داده می‌شود. از آنجا که نقره در بین فلزات دارای بیشترین رسانایی الکتریکی و حرارتی است، ازاین رو به یکی از اجزای کلیدی زیرساخت‌های پایدار مانند پنل‌های خورشیدی (فتوولتائیک) تبدیل شده است. این فلز همچنین کاربردهای متعددی در بخش پزشکی دارد.

در دوران رکود اقتصادی، اگرچه تقاضا برای خرید فیزیکی نقره به عنوان یکی از اقلام صنعتی ممکن است کاهش یابد، اما اغلب تقاضا برای آن به عنوان سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد که منجر به افزایش قیمت آن می‌شود. بیشتر نقره‌‌ایی که در صنعت استفاده می‌شود در طول فرآیند تولید، یا مصرف می‌شوند و یا از بین می‌روند، این امر میزان عرضه نقره‌ را که پس از اتمام چرخه صنعتی می‌تواند بازیافت شود و به بازار بازگردانده ‌شود، محدود می‌کند و به طور بالقوه مانعی برای عرضه مجدد این فلز در آینده می‌شود.

اقتصاد جهانی

 قیمت نقره نیز متاثر از اقتصاد جهانی است. در دوره‌های قدرت اقتصادی، قیمت نقره می‌تواند افزایش یابد زیرا مردم بیشتر از لوازم الکترونیکی و جواهرات استفاده می‌کنند و خودروهای بیشتری خریداری می‌کنند که دارای قطعات نقره هستند. با این حال، دوره‌های بحران اقتصادی و سیاسی نیز می‌تواند باعث افزایش قیمت نقره شود، زیرا از آن به عنوان یک گزینه “ارزان‌تر” دارایی امن استفاده می‌شود.

در دوره‌های عدم قطعیت اقتصادی و بی‌ثباتی سیاسی، معمولا سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در طلا هستند، اما جاذبه نقره به عنوان یک دارایی امن قطعاً توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به عنوان یک جایگزین جلب کرده است. در دوره بحران اقتصادی جهانی، تعدیل سیاست‌های پولی و مالی اغلب باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری‌های جایگزین باشند که ممکن است بازدهی بالاتری داشته باشد، زیرا دولت‌ها اغلب نرخ بهره را برای تحریک هزینه‌های مصرف‌کننده کاهش می‌دهند و همزمان انتظارات تورمی را افزایش می‌دهند. در حالی که افزایش تورم منجر به از دست دادن قدرت خرید پول کاغذی و به دنبال آن کاهش ارزش ارز کشور می‌شود، سرمایه‌گذاران ممکن است از نقره به عنوان یک ابزار مقابله با تورم در برابر چنین ضررهایی استفاده کنند. علاوه بر این، نقره مانند طلا، اغلب رابطه معکوس با دلار آمریکا نشان می‌دهد. با تضعیف دلار، تقاضا برای نقره افزایش می‌یابد و معامله‌گران جهت افزایش تنوع پورتفو و مقابله با ریسک ناشی از کاهش ارزش دلار، روی نقره سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 نسبت طلا به نقره

نسبت طلا به نقره، وزن اونس نقره مورد نیاز برای خرید یک اونس طلا است. در اواسط سال ۲۰۱۹ نسبت طلا به نقره به ۹۰ رسید، بدین معنا که برای خرید یک اونس طلا به ۹۰ اونس نقره نیاز داشتید. این بدان معناست که نقره مدت زیادی با قیمتی پایین نسبت به طلا معامله می‌شد. وقتی این نسبت بسیار بالا باشد، به طور کلی نقره مورد توجه قرار می‌گیرد زیرا نسبت به طلا ارزان است. نسبت پایین‌تر اغلب به نفع طلا است و با کاهش این نسبت تصمیم عموم این است که، نقره را با طلا معامله کنند.

اگرچه قیمت نقره تمایل به پیروی کردن از قیمت طلا دارد، اما این بدان معنا نیست که این دو کامودیتی با یک نرخ حرکت می‌کنند و این اختلافات احتمالاً مقدار نسبت طلا به نقره را افزایش یا کاهش می‌دهد. با این حال، درک نسبت طلا به نقره ممکن است برای معامله‌گران نقره مفید باشد زیرا ممکن است سیگنال‌های بالقوه‌ای را زمان رسیدن بازار به سطوح حمایتی و مقاومتی ارائه دهد.

از منظر تاریخی، در طول بحران اقتصادی، طلا عملکرد بهتری از نقره داشته است، به این معنی که این نسبت در بالاترین رکورد به محدوده ۸۰ افزایش یافته، و کمترین مقدار آن به حدود ۴۰ کاهش یافته است. در این سطوح مقاومتی و حمایتی، معامله‌گران ممکن است به دنبال هرگونه نشانه تأیید دیگری باشند که اگر یک اصلاح صورت گیرد و این نسبت را به سطح نرمال خود در محدوده ۶۰ بازگرداند.

 نقره و دلار آمریکا

نقره و دلار آمریکا رابطه معکوس دارند. این موضوع به این دلیل است که تضعیف دلار، خرید نقره را برای سایر کشورها ارزان‌تر می‌کند و اغلب منجر به افزایش قیمت XAGUSD می‌شود. تقویت دلار باعث گران شدن نقره می‌شود، در نتیجه قیمت این فلز اغلب کاهش می‌یابد.

رابطه معکوس نقره با دلار آمریکا آن را به یک ابزار محبوب برای مقابله با تورم تبدیل می‌کند، در واقع با کاهش ارزش ارزها، از آنجا که نقره ارزش خود را حفظ می‌کند، می‌توان با سرمایه‌گذاری روی آن از سرمایه خود در برابر این ضررها محافظت کرد. با این حال، این بدان معناست که قدرت دلار آمریکا می‌تواند بر قیمت نقره فشار نزولی داشته باشد.

روش‌های معامله نقره

نقره را می‌توان به روش‌های مختلفی معامله کرد از جمله خرید فلز به عنوان دارایی فیزیکی، معاملات آتی و آپشن در بازار کامودیتی‌ها، صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF). همچنین در صورت وجود مجوزهای قانونی، معامله‌گران می‌توانند از معاملات CFD و شرط‌بندی اسپرد استفاده کنند تا با پیش‌بینی افزایش یا کاهش ارزش نقره، در این بازار به کسب سود بپردازند.

 چرا نقره را معامله کنیم؟

نقره یک کامودیتی محبوب برای معامله است زیرا به معامله‌گران اجازه می‌دهد:

  • زمان تضعیف دلار آمریکا سرمایه‌گذاری جایگزین داشته باشند و با تورم مقابله کنند.
  • در دوران قدرت صنعتی جهانی و افزایش تقاضا روی نقره سرمایه‌گذاری کنند.
  • تنوع را در پورتفوی سرمایه‌گذاری خود حفظ کنند.

استراتژی‌ها، نکات و تاکتیک‌های معامله نقره

همانطور که پیش‌تر گفته شد، نقره یک فلز گران‌بها است که عمدتا برای اهداف صنعتی استفاده می‌شود، اما در عین حال، یکی از محبوب‌ترین کامودیتی‌های قابل معامله است. اگرچه تصور می‌شود که طلا دارای ارزش اقتصادی بیشتری است، اما این دو کالا همبستگی زیادی با هم دارند و هر دو در دسته دارایی‌های امن قرار می‌گیرند.

در دوران بی‌ثباتی و عدم اطمینان اقتصادی، سرمایه‌گذاران اغلب به عنوان یک ابزار مقابله با تورم و همچنین سرمایه‌گذاری بلند‌مدت به نقره پناه آورده‌اند که جذابیت آن را به عنوان دارایی امن افزایش داده است. مشابه همتای آن (طلا)، رابطه معکوسی بین نقره و دلار آمریکا وجود دارد که آن را به یک سرمایه‌گذاری جذاب به منظور ایجاد تنوع پورتفو تبدیل می‌کند.

مانند هر ابزار مالی، درک عواملی که ممکن است بر قیمت نقره و به نوبه خود جذابیت سرمایه‌گذاری روی آن تأثیرگذار باشد، مهم است.

نقره به عنوان یک کامودیتی قابل معامله

نقدشوندگی بالا، حجم بالای معاملات، اسپردهای کم و ساعات معاملاتی انعطاف‌پذیر ویژگی‌های جذابی هستند که نقره را به عنوان کامودیتی محبوبی برای معامله‌گران تبدیل کرده است. وقتی نوسانات بازار افزایش می‌یابد، اندازه کوچکتر بازار نقره باعث می‌شود بیشتر مستعد نوسانات بزرگ قیمت شود که اغلب بیشتر از طلا خواهد بود. برای معامله‌گران کوتاه‌مدت، مانند معامله‌گران روزانه یا اسکالپر، این ممکن است فرصتی برای استفاده از نوسانات زیاد قیمت باشد.

علاوه بر این، نقره به عنوان ابزاری برای تنوع بخشی پورتفو بسیار رواج پیدا کرده است، زیرا معامله‌گران در پوزیشن‌هایی که همبستگی بالایی با دلار آمریکا دارند، از آن به عنوان پوشش ریسک استفاده می‌کنند همچنین همان عواملی که از جنبه سرمایه‌گذاری، نقره را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به طور کلی از بعنوان یک کامودیتی قابل معامله نیز بر روی آن تأثیر می‌گذارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر