دور و نزدیک نزدک (NASDAQ)

 

زدک (NASDAQ) یا به عبارت دقیق‌تر، «انجمن ملی داده‌های خودکار معاملات اوراق بهادار»، یک بازار الکترونیکی برای معاملات اوراق بهادار است که به صورت جهانی از مرکز نیویورک فعالیت می‌کند. در بورس اوراق بهادار نزدک، بیش از ۳۰۰۰ سهام فهرست شده است که به صورت سریع و شفاف معامله می‌شوند. همچنین نزدک به عنوان اولین بورس اوراق بهادار الکترونیکی در جهان شناخته می‌شود.

در واقع، نزدک یک بورس اوراق بهادار آمریکایی است که در فهرست برترین بورس های فعال در جهان، در رتبه دوم جای دارد و دلیل این امر، ارزش بالای سهام معامله شده در این بورس است. شرکت سهامی نزدک مالک این پلتفرم بورس اوراق بهادار است. نزدک همچنین به‌عنوان اولین بورس اوراق بهادار الکترونیکی در جهان شناخته می‌شود. برخی از شرکت‌های بزرگ که در شاخص نزدک فهرست شده‌اند عبارتند از:

  • مایکروسافت
  • اوراکل
  • آمازون
  • اپل
  • اینتل
  • گوگل

نزدک با کارآمدترین مدل معامله‌گری رایانه‌ای عمل می‌کند و مطابق با تکامل تکنولوژی به طور مداوم در حال توسعه است. به همین دلیل است که شرکتهای سهامی بزرگ از سراسر جهان مایل‌اند دراین بورس فهرست شوند. نزدک اکنون با بیش از ۲۵ بازار در جهان فعالیت می‌کند.

منشا پیدایش شاخص نزدک

تقریباً تمامی سهم‌های موجود در بازار سهام نزدک، در خود شاخص گنجانده شده اند. نزدک با قیمت اولیه ۱۰۰ دلار در سال ۱۹۷۱ راه اندازی شد. در طول سالهای ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴‌، تغییرات سالانه  نزدک تقریباً  -۳۱% و – ۳۵% بود. این شاخص در سالهای ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶‌ تغییرات سالانه خود را در محدوده‌ی مثبت حفظ کرد اما کمی بعد، در سال ۱۹۷۷ افت کرد.

در سال ۱۹۹۱، این بورس اوراق بهادار تغییر مثبت و مهم ۵۸.۸۶ درصدی را ثبت کرده بود و در۵۸۶.۳۴ واحد بسته شد. در سال ۱۹۹۵، شاخص نزدک یک سقف تاریخی برای خود ثبت کرد و برای اولین بار به ۱۰۰۰ دلار رسید و بالای آن بسته شد. در طول دوره سال های ۱۹۹۵-۲۰۰۰‌، بازار با رونق رشد می‌کرد و دراین دوره‌، شاخص نزدک نزدیک به ۴۰۰ درصد رشد کرد.

در این برهه زمانی‌، نسبت قیمت به سود هر سهم  (P/E) نزدک به ۲۰۰ رسید. در سال ۱۹۹۹، ارزش حدود ۱۲ سهام بزرگ سرمایه‌گذاری شده در این بورس ۱۰۰۰٪ افزایش یافتند. پس از ثبت یک دوره بازدهی ثابت دائمی در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸، شاخص نزدک توانست سقف تاریخی دیگری را با بسته شدن در قیمت ۴۰۶۹.۳۱ واحد در سال ۱۹۹۹ ثبت کند.

بعد از آن، قیمت‌های سهام طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ کاهش یافت چراکه پس از حفظ بیشترین قیمتهای تاریخی از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰، این شاخص در ۱۰ اکتبر ۲۰۰۲ به پایین‌ترین قیمت یعنی ۱،۱۰۸.۴۹ رسید. قیمت پایانی سال ۲۰۰۲ در ۱۳۳۵.۵۱ واحد ثبت شد. پس از این تغییرات شدید، شاخص شروع به تغییر مثبت ۸ تا ۹ درصدی قیمت‌ها تا سال ۲۰۰۷ کرد که مصادف با دوران پیش از شروع رکود جهانی بود.

در دوره رکود ۲۰۰۷-۲۰۰۹ در ایالات متحده‌، این کشور با افت شدید قیمت ها روبرو شد. یکی دیگر از افت‌های عمده قیمت بعد از سال ۲۰۰۲، در ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۸ بود‌، یعنی زمانی که شاخص با کاهش ۹.۱۴ درصدی زیر ۲۰۰۰ واحد بسته شد. پس از گذراندن دوره رکود‌ و همزمان با افزایش تدریجی قیمت‌ها، شاخص نزدک بار دیگر تغییرات سالانه قیمت را در جهت مثبت آغاز کرد.

بازار صعودی بعد از سال ۲۰۱۰

پس از روند نزولی تا سال ۲۰۱۰‌، بازار دوباره شروع به رشد می‌کند. از زمان ۷ سپتامبر ۲۰۰۰‌ به بعد، این اولین بار بود که بازار توانست در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۳ در بالای ۴۰۰۰ واحد بسته شود. بالاترین سطح سالانه، در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۳ در ۴،۱۷۶.۵۹ واحد ثبت شد.

در ۲ مارس ۲۰۱۵‌، این شاخص با بسته شدن بالای ۵۰۰۰ واحد، برای اولین بار، بالاترین رکورد را  از بعد سال ۲۰۰۰ ثبت کرد و پس از آن، روند افزایش قیمتها برای مدتی حفظ شد. در سال ۲۰۲۰‌ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، شاخص به ۶۸۶۰ واحد رسید.

هنگامی که قرنطینه دولت به طور کامل برداشته شد‌، این شاخص برای اولین بار در تاریخ به ۱۰۰۰۰ واحد رسید. در ۶ آگوست ۲۰۲۰، رکورد دیگری را ثبت کرد و قیمت بالای ۱۱۰۰۰ واحد بسته شد و تا پایان سال ۲۰۲۰‌، این شاخص توانست در ۱۲،۸۸۸ واحد بسته شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر