ریپل تضادی بین ارزهای دیجیتال

 



اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که ریپل هم یک پلتفرم است و هم یک ارز دیجیتال، این فناوری بیشتر به دلیل شبکه‌ی پرداخت دیجیتال‌اش شناخته‌شده است اما دارای کریپتوکارنسی مختص به خود نیز هست. پلتفرم Ripple یک پروتکل به‌صورت متن‌باز است که به‌منظور انجام تراکنش‌های سریع و ارزان طراحی شده است. ریپل به‌جای استفاده از سیستم ماینینگ بلاک چین، از یک مکانیزم اجماع از طریق گروهی از سرورها برای تأیید معاملات اش استفاده می‌کند. تراکنش‌های ripple در عرض چند ثانیه تأیید می‌شوند و هزینه‌ی بسیار کمی دارند (در مقایسه با بیت کوین که تائید معاملاتش زمان بیشتری طول می‌کشد و هزینه‌های بالایی را نیز شامل می‌شود)ریپل قطعاً قصد دارد تا بر تمام معاملات بین‌المللی در سراسر جهان تسلط داشته باشد. این پلتفرم نه‌تنها ارز دیجیتال مخصوص به خود یعنی همان ریپل (XRP) را دارد بلکه به همه‌ی افراد این امکان را می‌دهد تا از طریق این پلتفرم، ارز دیجیتال خود را در RippleNet ایجاد کنند.

اما ریپلنت (Ripplenet) چیست؟

ریپلنت شبکه‌ای متشکل از ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت مانند بانک‌ها و شرکت‌های خدمات مالی است که از راهکار‌هایی توسعه ‌یافته توسط Ripple برای ارسال پول به‌صورت جهانی استفاده می‌کنند. اجازه دهید با یک مثال ساده این موضوع را برایتان شفاف کنیم:

فرض کنید آقای X در نیویورک زندگی می‌کند و یک جعبه شکلات دارد که به آن احتیاجی ندارد. در عوض او بسیار علاقه دارد تا یک بازی بیس بال را از نزدیک تماشا کند، اما بلیط آن بازی را ندارد. از طرفی آقای Y در لس‌آنجلس زندگی می‌کند و یک تمبر نادر دارد که حاضر است آن را با یک جعبه شکلات عوض کند. در آخر هم آقای M در آلاسکا زندگی می‌کند که به‌شدت به دنبال یک تمبر نادر است و در حال حاضر برای یک بازی بیس بال در نیویورک بلیط دارد. در سیستم فعلی ما، این افراد احتمالاً هرگز یکدیگر را پیدا نخواهند کرد؛ اما در دنیای ریپل می‌توان گفت: “سلام، من یک جعبه شکلات دارم و بلیط بازی بیس بال را می‌خواهم” و سپس این سیستم کوتاه‌ترین و ارزان‌ترین ترکیب ممکن را برای تحقق آن پیدا خواهد کرد. اگرچه عملکرد شبکه‌ی ریپل کمی پیچیده‌تر از این مثال است، اما مبانی آن را به‌صورت ساده نشان می‌دهد. در مثال بالا، برای شروع معامله لازم است تا اعتمادی بین این افراد شکل بگیرد. ریپل از واسطه‌ای به نام Gateway استفاده می‌کند که به‌عنوان پیوندی در زنجیره اعتماد بین دو طرفی که مایل به انجام معامله هستند، عمل می‌کند. Gateway درواقع یک واسطه‌ی اعتباری است که ارزها را از طریق شبکه ریپل به آدرس‌های عمومی ارسال و یا دریافت می‌کند.

لاوه بر این، این پلتفرم امکان پرداخت با هر ارزی ازجمله بیت کوین را فراهم می‌سازد و دارای کمیسیون معاملات داخلی ۰٫۰۰۰۰۱ دلار است (تنها دلیل رایگان نبودن آن جلوگیری از حملات DDos است).

XRP چیست؟

XRP یک توکن است که برای انتقال ارزش از طریق شبکه‌ی ریپل استفاده می‌شود. هدف اصلی XRP این است که واسطه‌ای برای مبادلات دیگر باشد، چه کریپتوکارنسی‌ها و چه ارزهای فیات. XRP یک تکنولوژی است که به‌عنوان یک کریپتوکارنسی و یک شبکه پرداخت دیجیتال برای معاملات مالی عمل می‌کند.

XRP یک پروتکل به‌صورت متن‌باز و درواقع یک شبکه غیرمتمرکز توزیع‌شده‌ی همتا به همتا است که به‌ویژه در امور بانکداری و مالی از آن استفاده می‌شود. این فناوری نخستین بار توسط Chris Larsen و Jed McCaleb در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد. نکته جالب در خصوص تکنولوژی ریپل، استقلال ارزی آن است. اساساً، یک تراکنش در شبکه‌ی ریپل با هر ارز قابل تصوری می‌تواند پردازش است. درواقع از این طریق، ریپل قصد دارد تا یک مشکل اساسی را در سیستم پولی بین‌المللی حل کند. به این دلیل که مبادلات ارزی پیچیده، هزینه‌های بالایی به‌ویژه برای معاملات مرزی به همراه دارند و بانک‌ها باید دائماً نقدینگی خود را حفظ کنند و به‌اصطلاح حساب‌های Nostro در کشورهای پذیرنده داشته باشند.

تکنولوژی ریپل

ریپل نقش به خصوصی در دنیای فناوری‌های بلاک چین ایفا می‌کند. در حالی که سایر پروژه‌ها مسیری برخلاف سیستم بانکی کلاسیک را دنبال می‌کنند، ریپل در تلاش است تا با آن‌ها همکاری داشته باشد. به این منظور، RippleLabs (سازمان در پس Ripple) چندین محصول با نام‌های xRapid، xCurrent و xVia را راه‌اندازی کرده است که این‌ها می‌توانند توسط بانک‌ها برای پردازش معاملات جهانی مورد استفاده قرار گیرند. توکن XRP که برای پردازش این معاملات استفاده می‌شود، به‌عنوان ارزی واسط در شبکه ripple عمل می‌کند. به بیان ساده‌تر، ارز ورودی با XRP مبادله می‌شود، سپس برای انجام تراکنش به شبکه انتقال داده می‌شود و پس از رسیدن به گیرنده به ارز خروجی تبدیل می‌شود. این بدان معناست که معاملات با دو ارز مختلف نیز امکان‌پذیر است. XRP در حال حاضر تنها کوین مورد استفاده در RippleNet است. با این وجود، ازنظر تئوری این امکان وجود دارد که بانک‌ها بتوانند کوین‌های خود را ایجاد و از آن‌ها در این شبکه استفاده کنند. به‌اصطلاح، این gateway ها هستند که در این شبکه نقش واسطه را بر عهده دارند.

این‌ها مانند یک ایستگاه میانجی هستند که پرداخت ورودی را دریافت کرده و بر این اساس آن را منتقل می‌کند. یک تراکنش همچنین می‌تواند از چندین gateway عبور کند. علاوه بر این موارد، پلتفرم این ارز برخی از اشکالات مربوط به بانک‌های سنتی را نیز اصلاح کرده است. تراکنش‌ها در شبکه ریپل در عرض چند ثانیه انجام می‌شوند، باوجود اینکه این پلتفرم به‌طور مکرر میلیون‌ها تراکنش را مدیریت می‌کند. این سرعت برخلاف رویکرد بانک‌هایی است که روزها یا هفته‌ها زمان نیاز دارند تا این انتقال را انجام دهند. هزینه انجام معاملات نیز در مقایسه با هزینه‌های بالایی که بانک‌ها برای انجام پرداخت‌های برون‌مرزی دریافت می‌کنند بسیار کم است (حداقل هزینه تراکنش موردنیاز برای انجام یک معامله استاندارد در حدود ۰٫۰۰۰۰۱ XRP است).

تفاوت اساسی بیت کوین با ریپل چیست؟

این سرورهای اعتبار سنجی و مکانیسم اجماع هستند که باعث می‌شوند مردم تصور کنند ریپل هم یک تکنولوژی مبتنی بر بلاک چین است، اگرچه ریپل هم اجماع گرا است، اما برخلاف بیت کوین مبتنی بر بلاک چین نیست. ریپل برای شرکت‌های بزرگ ساخته‌شده است و بااینکه برای مصارف پرداخت شخص به شخص نیز از آن استفاده می‌شود، اما تمرکز اصلی‌اش این مسئله نیست. هدف اصلی پلتفرم ریپل انتقال پول در حجم بالا در سرتاسر جهان با سریع‌ترین سرعت ممکن است. تاکنون، ریپل از زمان انتشارش با بیش از ۳۵ میلیون تراکنش پردازش شده بدون مشکل، همچنان پایدار باقی‌مانده ‌است. این پلتفرم قادر به انجام ۱،۵۰۰ معامله در ثانیه (TPS) است و همچنان قصد دارد تا به سطح Visa یعنی ۵۰،۰۰۰ تراکنش در ثانیه برسد، در مقایسه، بیت کوین می‌تواند ۳-۶ tps و اتریوم ۱۵ tps را هدایت کند. توکن ریپل (XRP) مانند ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و بسیاری دیگر از کریپتوکارنسی تا استخراج نمی‌شود. در عوض، XRP در همان ابتدای کار به تعداد ۱۰۰ میلیارد کوین منتشر شد. استفاده از XRP کاملاً مستقل از شبکه‌ی ریپل است. به این معنا که بانک‌ها برای انتقال دلار، یورو و … به XRP احتیاج ندارند و این همان چیزی است که ممکن است بسیاری از سرمایه‌گذاران کوچک هنگام خرید این توکن آن را فراموش کنند.

پلتفرم ریپل چه ارزشی را ارائه می‌دهد؟

ارزش در اینجا خود شبکه‌ی ریپل و توانایی آن در جابجایی سریع دارایی‌ها در سرتاسر جهان است. امروزه بانک‌ها قادر هستند تا با استفاده از این نرم افزار به انتقال ارزهای مختلف خارجی بپردازند. تا به امروز، این کار معمولاً با استفاده از SWIFT انجام می‌شده، سیستمی دشوار و متکی بر بانک‌هایی که حساب‌های جداگانه‌ای در هر کشوری که در آنجا کار می‌کنند دارند. ریپل می‌گوید، در حال حاضر بیش از ۱۰۰ بانک در این پلتفرم ثبت شده‌اند (در مقایسه با ۱۱،۰۰۰ موسسه مالی SWIFT) ازجمله بانک American Express یکی از مثال‌های خوب برای این امر می باشد.

مزایا و معایب پروتکل ریپل

مزایا:

  • تقریباً ضد جعل است
  • انجام سریع تراکنش‌ها در طی چند ثانیه
  • در مرحله نهایی خود می‌تواند به‌عنوان مترجم جهانی هر ارزی عمل کند
  • قابلیت وام دادن و وام گرفتن سریع مبالغ پول
  • اتصال ساده شبکه‌های پرداخت
  • تورم ندارد، چراکه تمامی توکن تا از ابتدا استخراج شده‌اند و از قبل وجود دارند

معایب:

ریپل بااینکه تحولات مثبتی را ایجاد کرده است، اما این شرکت به دلیل شیوه‌های مختلف تجاری‌اش اغلب مورد انتقاد قرار می‌گیرد. این شرکت بیان کرده بود که بخش عظیمی از ارز دیجیتال XRP را به کاربران شبکه منتقل خواهد کرد، اما تاکنون تنها مقادیر اندکی منتقل شده‌اند. علاوه بر این، آزمایشگاه‌های ریپل تقریباً نیمی از کل XRP موجود در شبکه را برای خود نگه‌داشته‌اند تا از ارزش آن بهره‌مند شوند. این ارز دارای ویژگی متن‌باز است و بااینکه بسیار هوشمند است، زمانی که کد آن در دسترس قرار می‌گیرد، فرصتی به وجود می‌آید تا سود جویان تلاش کنند آن را هک کنند.

مشتریان عمده‌ی ریپل:

از بزرگ‌ترین مشتریان RippleLabs می‌توان به بانک اسپانیایی Santander،American Express، UniCredit و Western Union اشاره کرد. برخی از ارائه‌دهندگان خدمات مالی نیز از این فناوری برای تراکنش‌های داخلی خود استفاده می‌کنند. اکثر شرکت‌ها و بانک‌ها از محصولات xCurrent و xRapid که توسط RippleLabs تولید شده‌اند استفاده می‌کنند که این محصولات مستقیماً نیازهای پیچیده مؤسسات مالی را برطرف می‌سازند. همه‌ی بانک‌هایی که از پلتفرم ریپل برای پردازش معاملات جهانی خود بهره می‌گیرند، می‌توانند تا ۷۰٪ هزینه معمول معاملات خود را پس‌انداز و آن را مدیریت می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر