اینترنت کامپیوتر قدرتمند ترین ارز بازار

 

اینترنت کامپیوتر اولین بلاک چین در دنیاست که بر روی سرعت اینترنت و فضای ذخیره‌سازی نامحدود کار می‌کند. این پروتکل همچنین نماینده نسل سوم نوآوری‌های بلاکچینی در کنار بیت کوین و اتریوم است؛ زنجیره بلوکی که محاسبات و دیتاهای قراردادهای هوشمند را مقیاس پذیرتر می‌کند و آنها را بر روی سرعت وب راه اندازی، پردازش و ذخیره می‌کند. همچنین فریم ورک‌های نرم افزاری قدرتمندی را نیز به توسعه دهندگان ارائه می‌دهد. در این مقاله با کامپیوتر اینترنت، نحوه کارکرد، تیم توسعه دهنده، نقشه راه، بنیاد DFINITY، کوین ICP، نحوه توزیع این کوین، نحوه خرید و فروش و نگهداری کوین اینترنت کامپیوتر می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

با ارائه امکاناتی که اشاره کردیم، اینترنت کامپیوتر می‌تواند در زمینه ارائه نرم افزا،ر انقلابی به پا کند و روش جدیدی برای توکنیزه کردن سیستم‌های اینترنتی، پلتفرم‌های صنعتی، سیستم‌های امور مالی غیرمتمرکز (Defi) و حتی سیستم سایت‌ها و شرکت‌های سنتی بزرگ ایجاد کند.

این پروژه در اکتبر سال ۲۰۱۶ توسط دومینیک ویلیامز (Dominic Williams) بنیانگذاری شد و توجهات بسیاری از افراد جامعه ارزهای دیجیتال را به خود جلب کرد. بنیاد DFINITY در مجموع توانست ۱۲۱ میلیون دلار از سرمایه گذارانی مانند اندرسن هوروویتز (Andreessen Horowitz)، پولی چین کپیتال (Polychain Capital)، SV Angel، Aspect Ventures، الکتریکال کپیتال (Electrical Capital)، ZeroEx، Scalar Capital و مولتی کوین کپیتال (Multicoin Capital) و همچنین برخی از طرفداران اولیه اتریوم جذب سرمایه کند.

در سال ۲۰۱۸، بیش از ۵۰,۰۰۰ مشارکت کننده کوین‌های کاربردی ICP را در طی ایردراپ دریافت کردند. در دسامبر سال ۲۰۲۰، سازمان DFINITY شبکه اصلی Internet Computer را راه اندازی کرد و مرحله آخر به سمت غیرمتمرکز بودن این پروتکل، در ۱۰ می ۲۰۲۱ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰) راه اندازی شد و شبکه اینترنت کامپیوتر بر روی دامنه عمومی پیاده سازی شد. این مرحله بدین معناست که اینترنت اکنون به عنوان یک کامپیوتر جهانی غیرمتمرکز عمل می‌کند. تمام کدهای کامپیوتر اینترنت بر روی دامنه عمومی وجود دارند و کوین کاربردی ICP نیز به ده‌ها هزار کاربر، اجازه می‌دهد تا شبکه Internet Computer را کنترل و مدیریت کنند.

دومینیک ویلیامز بنیانگذار و دانشمند ارشد بنیاد DFINITY است. ویلیامز یک نظریه پرداز کریپتو است و رله آستانه (Threshold Relay)، اجماع شکاف احتمالی (Probabilistic Slot Consensus) و دیگر تکنیک‌های منحصر به فرد کریپتویی از ابداعات اوست. همچنین ویلیامز استارتاپ‌های زیادی از جمله System7، Airdocs و Smartdrivez راه اندازی کرده است.  

ویلیامز از کالج King لندن با رتبه اول در علوم کامپیوتری فارغ التحصیل شده است. دومینیک از علاقمندان و اعضای اولیه جامعه فنی بیت کوین و اتریوم است. در گذشته او مدیرعامل و مدیر ارشد اجرایی شرکت String Labs (محلی برای پرورش رمز ارزهای مورد حمایت برای سرمایه گذاری) بود. همچنین دومینیک ویلیامز در پروژه Mirror Labs که یکی از پیشگامان دیفای بود فعالیت می‌کرد. به علاوه، او بنیانگذار و مدیر عامل پروژه بازی Fight My Monster (یک بازی برای کودکان با قابلیت مقیاس پذیری برای میلیون‌ها کاربر) بود. اعضای تیم اینترنت پروتکل از ۱۸۸ نفر متخصص رمزنگاری، مهندس محاسبات توزیع شده و متخصصان عملیاتی تشکیل شده است.

بنیاد DFINITY چیست؟

پروتکل اینترنت کامپیوتر توسط بنیاد DFINITY راه اندازی شده است. این یک سازمان غیرانتفاعی تحقیقات علمی واقع در زوریخ سوییس است و اعضای آن شامل بهترین رمزنگاران و برنامه نویسان دنیا است. این سازمان بیش از ۱۰۰,۰۰۰ مقاله آکادمیک منتشر کرده و ۲۰۰ جایزه علمی دریافت کرده است. برخی از برترین تکنسین‌های DFINITY شامل این افراد هستند:

  • دکتر جان کامنیش (Jan Camenisch) نایب رئیس تحقیقات: کامنیش یک رمزنگار و محقق حریم شخصی مشهور است. او به مدت ۱۹ سال بخش تحقیقات و رمزنگاری شرکت IBM را رهبری کرده است.
  • دکتر آندریاس راسبرگ (Andreas Rossberg) مهندس و محقق ارشد: راسبرگ هم بنیانگذار WebAssembly و مدیر سابق تیم توسعه موتور V8 مرورگر کروم گوگل است.
  • دکتر بن لین (Ben Lynn) مهندس ارشد و محقق: لین یکی از برترین رمزنگاران و مهندسان گوگل است. او یکی از سه بنیانگذار سیستم رمزنگاری BLS (سیستم رمزنگاری کلیدی که در اتریوم ۲ استفاده می‌شود) است.
  • دکتر جنس گروث (Jens Groth) محقق ارشد: گروث نیز یکی از معروف‌ترین رمزنگاران دنیاست که به عنوان یکی از پیشگامان روش اثبات با دانش صفر (Zero Knowledge Proof) شناخته می‌شود.
  • دکتر تیمو هنک (Timo Hanke) محقق ارشد: سازنده AsicBoost، یکی از تنظیمات الگوریتمی ماینینگ بیت کوین است.
  • دکتر پاول لیو (Paul Liu) رئیس مهندسان: لیو معماری کامپایلر Haskell اینتل را طراحی کرده و مدرک PHD‌ خود را تحت نظر طراح اصلی Haksell یعنی پاول هوداک (Paul Hudak) دریافت کرده است.
  • دکتر جوهان جورج گرانستروم (Johan Georg Granstrom) مدیر بخش مهندسی: گرانستروم در گذشته مدیر ارشد مهندسی نرم افزار شرکت گوگل و مسئول توسعه زیرساخت یوتیوب بود.
  • پس از راه اندازی عمومی اینترنت کامپیوتر در ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، بنیاد DFINITY اکنون به عنوان یکی از سازمان‌هایی شناخته می‌شود که شبکه کامپیوتر اینترنت را تقویت و حفظ می‌کند.

    Internet Computer‌ چگونه عمل می‌کند؟

    هدف اینترنت کامپیوتر، گسترش بر روی اینترنت عمومی است؛ بنابراین می‌تواند پلتفرم محاسبه جهانی نیز باشد. امروزه، اینترنت شبکه‌ای است که همه چیز و همه افراد را به یکدیگر متصل می‌کند؛ اما سیستم‌ها و سرویس‌ها اکنون بر روی یک زیرساخت خصوصی راه اندازی می‌شوند. راه حل اینترنت کامپیوتر برای این مشکل، تکنولوژی کلید زنجیره (Chain Key Technology) است. این تکنولوژی، خود شامل فناوری‌های پیشرفته زیادی مانند اجماع Novel، تولید کلید توزیع شده غیرتعاملی (NI-DKG)، سیستم شبکه عصبی (NNS)، هویت اینترنتی و غیره است. سیستم شبکه عصبی بدین معناست که شبکه‌ها همانند شبکه‌های عصبی در این پروتکل پخش می‌شوند و محاسبات را انجام می‌دهند.

    فناوری کلید زنجیره از مجموعه‌ای از پروتکل‌های رمزنگاری تشکیل شده که نودهای اینترنت کامپیوتر را با یکدیگر هماهنگ می‌کنند. این یکی از راه حل‌های بنیادی پشت Internet Computer است، که باعث می‌شود این پروتکل تنها یک کلید عمومی داشته باشد. این مزیت بسیار بزرگی است؛ زیرا تمام دستگاه‌ها (مانند موبایل‌ها و ساعت‌های هوشمند) را قادر می‌سازد تا اعتبارسنجی را بر روی پروتکل کامپیوتر اینترنت انجام دهند.

    این موضوع برای بلاک چین‌های سنتی مقدور نیست. کلید عمومی تکی، اکنون نوک قله تکنولوژی دنیاست. تکنولوژی Chain Key موتوری است که اینترنت کامپیوتر را به راه می‌اندازد و عملکرد آن را ممکن می‌سازد. افزودن نودهای جدید به صورت زیرشبکه، باعث افزایش تقریبا بی نهایتی مقیاس پذیری این پروتکل می‌شود، جایگزینی بدون توقف نودهای بدکار یا خراب با گره‌های جدید حتی اگر تعداد آنها بسیار زیاد باشد، و ارتقاء بی وقفه پروتکل Internet Computer، به شبکه اجازه می‌دهد تا باگ‌ها را برطرف کند و امکانات جدید به آن اضافه کند.

    تیم تحقیق و توسعه (R&D) بنیاد DFINITY یک پروتکل جدید “اشتراک مجدد کلید غیرتعاملی” ابداع کرده است. در این سیستم، هر کدام از امضاکنندگان قدیمی، باید به انتشار یک پیام به امضاکنندگان جدید بپردازند. برای اطمینان از این که این کار با امنیت کامل انجام می‌شود، بسیاری از مفاهیم پیشرفته رمزنگاری مانند رمزگذاری با پنهان‌کاری رو به جلو (Forward Secrecy) و روش اثبات با دانش صفر غیرتعاملی بر روی این پروتکل اجرا شده‌اند. به دلیل این که این شبکه غیرتعاملی است، عملکرد پروتکل اشتراک مجدد کلید غیرتعاملی برای یک محیط نامتقارن، به صورت ایده آل کار می‌کند.

    چه کسی نودهای شبکه اینترنت کامپیوتر را اجرا می‌کند؟

    در ابتدای راه اندازی این شبکه،‌ اینترنت کامپیوتر توسط ۴۸ دیتاسنتر مستقل با ۱,۳۰۰ نود که در سراسرآمریکای شمالی، اروپا و آسیا قرار داشتند، پشتیبانی می‌شد. این پروتکل به منظور پشتیبانی از برنامه‌های غیرمتمرکز عظیم (Mega Dapp) به صورت نمایی رشد می‌کند و برای انتهای سال ۲۰۲۱، ۱۲۳ دیتاسنتر با ۴,۳۰۰ نود زمان بندی شده است. در نهایت، در انتهای این دهه میلادی، هزاران دیتاسنتر و میلیون‌ها نود برای ساخت یک اینترنت باز، برنامه ریزی شده است. مهم‌تر از همه این که هر کسی می‌تواند تبدیل به یک نود شود، برای ID دیتاسنتر (DCID) درخواست دهد، پروتکل ICP را نصب کند و به شبکه اینترنت کامپیوتر متصل شود.

    پروتکل ICP چقدر سریع است؟

    تکنولوژی کلید زنجیره به این شبکه اجازه می‌دهد تا با سرعت وب اجرا شود؛ دستورهای کوئری در عرض چند میلی ثانیه اجرا می‌شوند و دستورهای آپدیت، در عرض ۱ الی ۲ ثانیه انجام می‌شوند. مهم‌تر از همه این که در ابتدای راه اندازی شبکه اصلی، اینترنت کامپیوتر در هر ثانیه ۲.۵ بلاک تولید می‌کند و سپس کم کم به ۱۰.۳ تا ۱۰۰۰ بلاک در هر ثانیه در انتهای سال جاری میلادی می‌رسد.

    نقشه راه اینترنت کامپیوتر

شبکه اصلی نسخه Mercury در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ راه اندازی شد. این نسخه شبکه را با قرار دادن نودها در کنترل سیستم شبکه عصبی، غیرمتمرکز می‌کند. در این پروتکل، افراد کوین‌های کاربردی ICP را با مشارکت در پروژه یا جامعه آن به دست می‌آورند. دارندگان این رمز ارزها می‌توانند در حاکمیت شبکه مشارکت کنند و پاداش رای دهی دریافت کنند.

برخی از امکانات هنوز در نسخه اولیه وجود ندارد؛ برای مثال، این پروتکل باید امکانی را ایجاد کند که از تمام دیتاهای ذخیره شده در نودها در برابر افرادی که به آنها دسترسی فیزیکی دارند، محافظت کند. در آپدیت‌های بعدی، یافتن باگ‌های اولیه بسیار ساده‌تر می‌شود.

رودمپ ۵ ساله

به گفته بنیاد DFINITY، در طول ۵ سال، هر کسی که به تکنولوژی علاقه دارد، نام شبکه اینترنت کامپیوتر را خواهد شنید و طبیعت و هدف آن را درک خواهد کرد. در همین حین، تعداد رو به افزایش علاقمندان و تیم توسعه دهندگان وارد این شبکه می‌شوند تا بازار انبوه سرویس‌های اینترنت باز را بر روی اینترنت کامپیوتر بسازند.

نقشه راه ۱۰ ساله

در ۱۰ سال آینده، Internet Computer تبدیل به پلتفرم محاسباتی اصلی انسان‌ها برای ساخت سیستم‌ها و خدمات خواهد شد. همچنین رشد اکوسیستم دیفای توسط  این پروتکل باعث می‌شود که کاملا با صنعت مالی سنتی متمایز شود.

کوین ICP چیست و چکار می‌کند؟

کوین اینترنت کامپیوتر یک کوین بومی و کاربردی است که ۳ نقش کلیدی را در این شبکه بازی می‌کند:

  • حاکمیت شبکه: کوین‌های ICP می‌توانند قفل شوند تا نورون‌هایی را در شبکه بسازند. این نورون‌ها یا رشته‌ها در حاکمیت شبکه مشارکت می‌کنند و توسط رای گیری انتخاب می‌شوند.
  • ساخت چرخه‌هایی برای محاسبه:‌ کوینICP منبعی برای ذخیره ارزش است که می‌تواند تبدیل به چرخه شود. این چرخه‌ها یا سایکل‌ها به محاسبات پروتکل قدرت می‌دهند و زمانی که استفاده می‌شوند، سوزانده می‌شوند. سیستم شبکه عصبی (NNS) کوین‌ها را با نرخ‌های مختلف، تبدیل به سایکل می‌کند. دلیل انتخاب سیستم نرخ‌های مختلف به این دلیل است که کاربران بتوانند با هزینه تقریبا ثابت، چرخه‌های جدید ایجاد کنند.
  • پاداش به مشارکت کنندگان: اینترنت کامپیوتر کوین‌های ICP جدید تولید می‌کند و به افرادی که نقش‌های مهمی در این شبکه ایفا می‌کنند، پاداش می‌دهد؛ این نقش‌ها شامل تدارک پاداش‌های رای دهی به کسانی که در حاکمیت شبکه مشارکت می‌کنند، پاداش به افرادی که نودهای میزبان ماشینی در شبکه راه اندازی می‌کنند و فعالیت‌های مختلف دیگر.

چرخه‌ها چه کاری انجام می‌دهند؟

سایکل‌ها در نقش سوخت برای محاسبات شبکه هستند. آنها همچنین در بلندمدت، ارزشمند می‌شوند، که این طبیعتا بر روی قیمت کوین‌های ICP تاثیر مثبت می‌گذارد. این چرخه‌ها توسط ارز SDR پشتیبانی می‌شوند، که این ارز توسط صندوق بین المللی پول تعریف شده است. هر یک SDR مساوی با یک ICP است و هر یک از آنها می‌تواند تبدیل به یک تریلیون سایکل برای انجام محاسبات شود.

نورون‌ها چکار می‌کنند؟

هر نورون مقداری از کوین‌های ICP را قفل می‌کند و به مالک آن اجازه می‌دهد تا در حاکمیت شبکه مشارکت کند و نسبت به مقدار کوینی که قفل کرده، پاداش رای دهی دریافت کند.

 خریداران کوین اینترنت کامپیوتر چه کسانی هستند؟

  • افرادی که می‌خواهند در حاکمیت شبکه مشارکت کنند و پاداش دریافت کنند.
  • توسعه دهندگانی که می‌خواهند کوین‌های ICP خود را به چرخه‌ها تبدیل کنند و برای محاسبه، آنها را خرج کنند.
  • در مجموع، در آغاز راه اندازی شبکه اینترنت کامپیوتر، ۴۶۹,۲۱۳,۷۱۰ کوین ICP تولید خواهد شد. میزان عرضه در گردش این کوین‌ها بستگی به حرکات بازار دارد. اما به هر حدود ۲۶ درصد این رمز ارزها در گردش خواهند بود. نحوه توزیع این ارزها در ابتدای راه اندازی به شرح زیر است:

    • همکاران اولیه: ۹.۵ درصد
    • کمک‌های مالی اولیه: ۲۴.۷۲ درصد
    • سرمایه استراتژیک: ۷ درصد
    • پیش فروش: ۴.۹۶ درصد
    • همکاری‌های استراتژیک: ۳.۷۹ درصد
    • ایردراپ: ۰.۸ درصد
    • کمک‌های مالی توسعه دهندگان و جامعه اولیه: ۰.۴۸ درصد
    • اپراتورهای نودها: ۰.۲۲ درصد
    • اتحادیه اینترنت کامپیوتر: ۴.۲۶ درصد
    • اعضای تیم: ۱۸ درصد
    • مشاوران و دیگر دارندگان واسطه کوین‌ها: ۲.۴ درصد
    • بنیاد دیفاینیتی: ۲۳. ۸۶ درصد

    خرید، فروش و نگهداری کوین ICP

    در حال حاضر، صرافی‌های هیوبی، کوین بیس و بایننس این کوین را لیست کرده‌اند و می‌توان از این اکسچنج‌ها کوین کامپیوتر اینترنت را خرید و فروش کرد. برای نگهداری کوین ICP، فعلا در حال حاضر می‌توان از همین صرافی‌ها استفاده کرد و هنوز کیف پول رسمی برای این کوین ایجاد نشده است.

    جمع بندی

    اینترنت کامپیوتر اولین بلاک چین در دنیاست که بر روی سرعت اینترنت و فضای ذخیره سازی نامحدود کار می‌کند. این پروتکل همچنین نماینده نسل سوم نوآوری‌های بلاکچینی است. این پروتکل به طور مداوم در حال توسعه و آپدیت شبکه خود است و امنیت زیادی دارد. ICP می‌تواند در سال‌های آینده رشد بسیار خوبی داشته باشد و تمام این‌ها بستگی به فعالیت و پیگیری تیم توسعه دهنده آن دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر